štvrtok 26. apríla 2018

Brezová peľová sezóna a histamínová intolerancia


Summer Birch Above Loch Leothaid by James Hawkins of Rhue, Scotland


Pre jarných alergikov táto krásna maľba asi hovorí za všetko. V jarnom období je typické, že sa mnohým citlivejším ľuďom pohorší zdravie... a niekedy býva ťažké odhadnúť, čo to spôsobilo. Tých dôvodov býva viac (napríklad pokles vitamínu D), ale tento blog je o zvýšení celkového histamínu kvôli peľu v ovzduší.
 
Peľ a prach v ovzduší spôsobujú v tele preplnenie "histamínového vedra", najmä ak je hladina histamínu už blízko pri okraji pomysleného vedra... Zvýšený histamín v tele sa vie prejaviť rôzne a nejde vždy len o upchaté dutiny, svrbenie očí a citlivé sliznice dýchacej sústavy. Citlivejšími sa môžu stať aj sliznice žalúdka.
  
Zvýšený histamín sa prejavuje aj tým, že vyvoláva pálenie záhy, “kyselinu” alebo gastritídu (zápal steny žalúdka). Ak mávate na jar sennú nádchu a zároveň sa objavia tráviace problémy, toto može byť ich príčinou. V období zvýšeného obsahu brezového peľu vo vzduchu (breza a príbuzné stromy ako lieska, brest, hrab, jelša a kvitne aj vŕba) sa môžu objaviť či zhoršiť aj dočasné "krížové" alergické reakcie na niektoré potraviny. 

Tieto potraviny môžu byť problémové najmä pre tých, ktorí na peľ brezy viditeľne reagujú sennou nádchou:
 
mrkva, zeler
kivi, jablko, hruška, čerešňa
curry mix korenia
paradajka

Niekedy "krížovo" reaguje aj:
sója
banán, mango, granátové jablko
rôzne druhy orechov
korenie papriky, koriandru, rímskej rasce, anízu
obilniny a trávové semeno
latex


Ak máte na jar skôr problém s trávením ako s dýchaním, skúste načas vysadiť vysoko-histamínové jedlá:

fermentované potraviny (kyslá kapusta, vyzreté tvrdé syry, ocot, pivo, víno...)
údeniny (klobásy, salámy...)
konzervované potraviny
všetko s glutamátom (E621 až E627, E631, E635)
staršie a viackrát ohrievané potraviny
sušené ovocie
prezreté ovocie

čokoláda
orechy


Histamínová reakcia podobná alergii môže nastať u kohokoľvek. Niekedy nevyrobíme dostatok látok v tele, ktore neutralizujú inak užitočný histamín. Deje sa to napríklad aj v období zvýšeného stresu, alebo pri deficite niektorých vitamínov, či počas menopauzy, keď sa menia hormóny. A to aj u ľudí, ktorí inak s histamínom nikdy problém nemali.

Čo v tele znižuje histamín? 

Jednou z látok, ktorá v tele znižuje histamín, je enzým DAO (diaminooxidáza). Ak máme na sliznici čreva zápal a narušenú črevnú mikrobiotu, vyrobíme menej enzýmu DAO. Podobne je DAO enzým blokovaný aj pri konzumácii stimulantov (energetické drinky, čierny a zelený čaj, alkohol) .

Druhou látkou je enzým HNMT (histamín-N-metyltransferáza), ktorý neutralizuje histamín pridaním metylovej skupiny. Okrem pečene sa HNMT nachádza i v obličkách a v epiteli pľúcnej priedušnice a v prieduškách. Ak máme v génoch HNMT a DAO polymorfizmus (niečo ako menej vážnu mutáciu), tieto enzýmy môžu byť pomalšie, histamín sa ľahšie nahromadí a to vyvolá problém. 
 

Na druhej strane, aj pri skvelej genetike si môžeme zablokovať výrobu oboch enzýmov.
Na výrobu HNMT a DAO potrebujeme dostatok kofaktorov (minerálov, vitamínov) a zdravú črevnú mikrobiotu. Na výrobu DAO potrebujeme vitamín B6 a C v dostatočných množstvách, zinok, meď a dokonca na enzým vplýva aj zdravý balanc estrogénu a progesterónu. Na výrobu HNMT potrebujeme mať dobrú hladinu DAO, zdravú mikroflóru, zdravé hladiny hormónov a fungujúci proces metylácie a dostatkom metylových skupín. V procese rozkladu histamínu hrá úlohu aj enzým MAO (monoamínoxidáza) a tento býva závislý na dostatku vitamínu B2 a železa a veľmi mu vadí dym, fajčenie, potraviny s vysokým tyramínom a niektoré lieky.

Ako zistiť, ako sú na tom moje hormóny

Histamín sa niekedy nahromadí bez ohľadu na to, či sme vystavení alergénom. Toto sa nazýva INTOLERANCIA. Intolerancia znamená, že ide o netolerovanie látky na základe inom, ako imunitnom. Podobne, ako netolerovanie laktózy vzniká kvôli deficitu enzýmu (laktázy). Histamínová intolerancia teda nie je alergia (aj keď s ňou má niečo spoločného). Aj ak nejde o pravú alergiu, naplnenie histamínového vedra vie taký stav zhoršiť.
 




A čo prevencia?

Áno, ale ideálne aspoň mesiac PRED peľovou sezónou.

- kombinácia terapeutických dávok Vitamín-C komplexu, kvercetínu, bromelaínu, horčíka, vitamínu D, esenciálnych protizápalových omega olejov

- doplnenie iných deficitov vitamínov a minerálov

- protizápalová strava

- nízko-histamínová strava

- balanc krvnej glukózy (nízkoglykemická strava, najmä ak riešime hormonálne vyvolaný zvýšený histamín)

V praxi to znamená napríklad znížiť v tomto období vysokohistamínové jedlá, ako (inak zdravej) kyslej kapusty a iných fermentovaných alebo dlho skladovaných potravín (vína, piva, čokolády, konzerv, sardiniek a pod., vyhýbať sa cukru a vysoko-sacharidovej strave, pridať dobré tuky.

  
Možno aj preto sa historicky vytvorila tradícia dlhého jarného pôstu… V januári bolo zvykom jedávať viac mäsa a syrov, vrátane dobre odležaných a zaúdených (veľmi vysoký obsah histamínu!). Na jar začali ľudia pozorovať, že tieto potraviny nie sú najvhodnejšie, priam spôsobujú problémy s trávením alebo divné choroby, vyrážky a iné symptómy.  Mohlo to súvisieť práve s peľmi vo vzduchu - a breza, vŕba či jelša kvitnú približne pred sviatkami Veľkej noci. Je zaujímavé, že práve národy, kde tých briez rastie viac a kde býva menej dažďa (smer východ, Ukrajina a pod.), si zachovali tieto tradície pôstov najprísnejšie až dodnes.


ZDROJE

Allergopharma Cross-Reactive Allergens 7 Allerneg Calendar Patient Guide
https://www.mthfrsupport.com.au/hnmt-cofactors-and-inhibitors/