pondelok, 13. marca 2017

Brezová peľová sezóna






Ako sa už stalo dobrým zvykom, v tomto inak radostnom čase blížiacej sa jari preventívne pripomínam, že v období zvýšeného obsahu brezového peľu vo vzduchu (breza a príbuzné stromy ako lieska, brest, hrab, jelša a kvitne aj vŕba) sa môžu objaviť, či zhoršiť, aj dočasné krížové reakcie na niektoré potraviny. Asi najviac sa to týka:
 
mrkva
zeler
kivi
jablko
hruška
čerešňa
curry mix korenia
paradajka

Niekedy krížovo reaguje aj:
sója
banán
mango
granátové jablko
rôzne druhy orechov
korenie papriky, koriandru, rímskej rasce, anízu
obilniny a trávové semeno
latex

Tieto potraviny môžu byť problémové najmä pre tých, ktorí na peľ brezy viditeľne reagujú sezónnou 'sennou nádchou', či už z dôvodu vrodenej atopie, alebo majú nadbytok histamínu z iného dôvodu. 

Alergická reakcia nastáva často aj u inak zdravých ľudí vtedy, ak sa im preplní tzv. “histamínové vedro”. Niekedy proste nevyrobíme dostatok látky na odbúranie inak užitočného histamínu (jednou z nich je enzým DAO, diaminooxidáza). Histamín sa nahromadí bez ohľadu na to, o aký alergén ide. Toto sa nazýva INTOLERANCIA... Ide o netolerovanie látky na základe inom, ako imunitnom. Podobne, ako netolerovanie laktózy vzniká kvôli deficitu enzýmu (laktázy).

Nemusí teda ísť len o pravú alergiu, ale kvôli naplneniu histamínového vedra vie takýto stav akúkoľvek pravú alergiu zhrošiť.

Intolerancia, na rozdiel od imunitnej reakcie (alergie - či už pravej IgE alebo skrytej IgG), sa dá čiastočne regulovať dodaním chýbajucej látky (enzýmu, alebo metylových skupín). Okrem genetických testov je pomerne dobrým a dostupným testom na zistenie stupňa metylácie test hladiny homocysteínu. Homocysteín sa dá sa ovplyvniť vitamínmi a minerálmi, ktoré fungujú ako koenzými pri jeho odburávaní. Podobne aj dodávaním metylových skupín v strave (cvikla, kustovnica, TMG) sa u niektorých ľudí môže situácia s alergiami zlepšiť.

Ak je dôvodom zvýšenia histamínu nedostatok DAO enzýmu (jeden z potrebných článkov na odbúranie histamínu), môže sa skúsiť brať v podobe doplnku. Vtedy zároveň pomáha ak sa vyhýbame všetkému, čo zvyšuje histamín a pridáva do celkového “histamínového vedra” nášho tela. Okrem vysokohistamínových jedál ho zvyšuje stres, alebo aj všetko to, čo spôsobuje vznik a udržanie nadmernej priepustnosti čreva (ako napr. lepok a pesticídy, chronické zápaly, alebo dyzbióza).


Dobrou prevenciou (aspoň mesiac PRED peľovou sezónou) je podpora stabilizácie buniek, ktoré by inak uvoľnili nadmieru histamínu. A to platí či už pri reakcii typu alergie alebo intolerancie. Pomáha napríklad kombinácia terapeutických dávok Vitamín-C komplexu, kvercetínu, bromelaínu, horčíka, vitamínu D, esenciálnych protizápalových omega olejov a celkovej nízko-histamínovej stravy. Znamená to napríklad potrebu znížiť v tomto období vysokohistamínové jedlá, ako (inak zdravej) kyslej kapusty a iných fermentovaných alebo dlho skladovaných potravín (vína, piva, čokolády, konzerv, sardiniek a pod. -  nový zoznam k dispozícii všetkým klientom).
 
Zvýšený histamín sa prejavuje niekdy aj tým, že vyvoláva pálenie záhy, “kyselinu” alebo gastritídu (zápal steny žalúdka). Ak mávate na jar alergie alebo sennú nádchu, a zároveň sa objavia tráviace problémy, toto može byť ich príčinou!
 
Možno aj preto sa v histórii vytvorila tradícia dlhého jarného pôstu… V januári bolo zvykom jedávať viac mäsa a syrov, vrátane dobre odležaných a zaúdených (veľmi vysoký obsah histamínu!). Na jar začali ľudia pozorovať, že tieto potraviny nie sú najvhodnejšie, priam spôsobujú problémy s trávením alebo divné choroby, vyrážky a iné symptómy vyvolané akumuláciou histamínu.  Mohlo to súvisieť práve s peľmi vo vzduchu - a breza, vŕba či jelša kvitnú približne pred sviatkami Veľkej noci. Je zaujímavé, že práve národy, kde tých briez rastie viac a kde býva menej dažďa (smer východ, Ukrajina a pod.), si zachovali tieto tradície pôstov najprísnejšie až dodnes!


ZDROJE

Allergopharma Cross-Reactive Allergens 7 Allerneg Calendar Patient Guide