utorok, 2. októbra 2012

KELOVÉ ČIPSY

Výborné vtedy, keď nám chýba "chrumkavosť" a slaná chuť chipsov, tyčiniek a podobných hlúpostí.. Listy kelu a mangoldu sa považujú za SUPER výživu, tzv. superfoods. Špenát je síce tiež fajn, ale až na 3. mieste po týchto dvoch listových zeleninách. Ak chcete mať dostatok horčíka a vápnika (plus strašne veľa iných látok ako luteínu.. o tom však niekedy inokedy), a všetko bez toho, aby vám vápenateli cievy (ako napr. z tvrdej vody, podradných minerálnych doplnkov vo forme kameňa a kombinácie s trans-tukmi), toto je jeden zo spôsobov..
Ani sa nenazdáte a budete mať v žalúdku celú misu listov, a nutkanie zjesť celý sáčok tyčiniek a čipsov vás zaručene prejde. Všimnite si potom úroveň vašej energie na druhý deň. Porovnajte napríklad deň po tyčinkách a deň po listových lupienkoch...


My sme mali v záhradke mangold a kel variety "Nero di Toscana", ale použiť sa dajú aj iné listové odrody.





Na kelové chipsy potrebujete:

listy - kel, ALE SKÚSTE AJ mangold, špenát
kvalitnú kamennú alebo morskú soľ (podľa typu soli a množstva listov)
práškový cesnak (podľa chuti)
olivový olej asi 2 veľké lyžice
pekáč z mriežkou

Postup:

Väčšie listy potrháme na menšie kusy a odstránime hrubé stonky. Všetko spolu zmiešame a prstami vpracujeme olejovú zmes do listov. Poukladáme na mriežku tak, aby sa listy veľmi neprekrývali.



 
Dáme buď do dehydrátora/sušičky (do 50C na niekoľko hodín), alebo otvorenej rúry (na 50-100C). Výborná na to je moderná teplovzdušná rúra, túto môžete použiť zavretú. Takto sušené listy si zachovajú o čosi viac výživných látok, ako keď sa dajú do úplne horúcej rúry, aj keď tento spôsob bude rýchlejší (pri 130C niekedy stačí aj 5 minút). Treba skontrolovať už po 3 minútach, potom sledovať či kraje nehnednú. (Vtedy je už pozde! Takéto listy nie sú dobré.)

  




Najlepšie je lupienky zjesť hneď a mierne teplé. Hrubšie stonky nejesť - však na to prídete sami... :) Keď lupienky dlhšie stoja, môžu navlhnúť a stratiť chrumkavosť. Pomôže len dobrá dehydrácia, vtedy ostanú trvanlivejšie.