pondelok 18. júna 2018

Ako brať doplnkové železo bez vedľajších účinkov?


picture source: woman.thenest.com



Vyšiel vám v testoch feritín pod 20 mcg/l?

Beriete doplnkové železo kvôli anémii z nedostatku železa, alebo ako prevenciu?

Beriete multivitamíny (v mnohých býva vysoký obsah železa)?

Feritín nie je bežný lekársky test, ale pre mojich klientov to už nie je neznámy pojem. Dáva skvelú preventatívnu informáciu o zásobách železa ešte predtým, ako hrozí anémia, či iná choroba. Upozorní aj na to, ak nastáva príliš vysoká akumulácia železa v tele. Nízky feritín je rizikovým faktorom oslabenej štítnej žľazy, únavového syndrómu a vzniku anémie v prípade náhleho silnejšieho krvácania.

Pomerne malá, ale šikovná vedecká štúdia (na 54 ženách), ktoré mali NÍZKY FERITÍN BEZ ANÉMIE ukázala, ako by sme mali brať doplnkové železo tak, aby z neho bol väčší úžitok. Čiže aby nastalo lepšie vstrebávanie a menej vedľajších účinkov (zápcha, nevoľnosť).

Pripomínam, že za zápchu sa ráta stav, keď nemáme denne stolicu ASPOŇ raz a ideálne viackrát, najmä ak konzumujeme dostatok celostnej stravy a nielen prázdne kalórie.

Príčinou vedľajších účinkov je hlavne to, že železo sa dokáže vstrebať len s účinnosťou 2-13% (brané s jedlom) a 5-28% (nalačno). Zvyšok, čiže niekedy až celých 98%, sa nesie črevami von, počas čoho môže narobiť šarapatu – má na sliznicu čriev zápalotvorné pôsobenie a ovplyvňuje zloženie mikrobiómu.

Ak vezmeme ráno doplnok železa, ako reakcia na jeho náhlu prítomnosť v tele sa zvýši výroba hepcidínu. Tento hormón potom spôsobí, že v ten deň až po dobu asi 24 hodín, sa bude železo vstrebávať ešte o niečo horšie. Najsilnejší efekt sa nameral až pri dávkach nad 60mg železa.

Čiže namiesto denného brania doplnku železa bude účinnejšie zobrať ďalšiu dávku až po 48 a viac hodinách, čiže len každý druhý deň.


Príklad:

Ak máte vo svojom Doplnkovom pláne železo napr. v podobe Easy Iron ( 1-3 x 20mg Fe denne), alebo ho obsahuje nejaký multi-prípravok (napr. Hair and Nail Complex), vezmite naraz svoju zvyčajnú dvojdňovú dávku v jeden deň a dajte ďalší deň pauzu.

Nezabudnite aj na to, že vstrebávnie železa (i iných minerálov) sa zhoršuje aj pri konzumácii kávy, tmavej čokolády, mliečnych výrobkov, doplnkov vápnika, vajíčok a celozrnných obilnín. Naopak, so vstrebávaním železa nám pomôže prítomnosť vitamínu C, glukózy, alkoholu či mäsa v žalúdku. Čiže ideálny čas na branie doplnkov s vyšším obsahom železa je napr. pri večeri, s malým pohárikom vína alebo piva a s ovocím ako kivi, ktoré nám zároveň pomôže s trávením mäsa. Okrem vysokého obsahu vit. C má kivi totiž aj veľmi účinný bielkoviny-tráviaci enzým, actinidin.




ZDROJE:

http://www.bloodjournal.org/content/126/17/1981.long?sso-checked=true&dm_i=VON,40N5F,4E8HDE,EITWU,1

https://www.counselheal.com/articles/6726/20130916/kiwi-compound-breaks-down-proteins-quicker-digestive-enzymes.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11505030

 

štvrtok 26. apríla 2018

Brezová peľová sezóna a histamínová intolerancia


Summer Birch Above Loch Leothaid by James Hawkins of Rhue, Scotland


Keďže peľová sezóna doslova zúri (dobre vyjadrené maľbou?) a mnohí alergici, či citlivejší ľudia sa čudujú, prečo sa im pohoršilo... rozvíjam svoj jarný blog o brezovej sezóne. Trochu pozde, ale predsa!

Zvýšenie celkového histamínu kvôli peľu v ovzduší
.... spôsobuje v tele preplnenie nášho osobného "histamínového vedra". A to sa vie prejaviť rôzne. Okrem typického svrbenia očí a citlivých slizníc dýchacej sústavy, sú citlivejšie aj sliznice žalúdka.
  
Zvýšený histamín sa prejavuje aj tým, že vyvoláva pálenie záhy, “kyselinu” alebo gastritídu (zápal steny žalúdka). Ak mávate na jar sennú nádchu a zároveň sa objavia tráviace problémy, toto može byť ich príčinou!


V tomto inak radostnom jarnom čase preto preventívne pripomínam, že v období zvýšeného obsahu brezového peľu vo vzduchu (breza a príbuzné stromy ako lieska, brest, hrab, jelša a kvitne aj vŕba) sa môžu objaviť, alebo zhoršiť, aj dočasné krížové reakcie na niektoré potraviny. 


Tieto potraviny môžu byť problémové najmä pre tých, ktorí na peľ brezy viditeľne reagujú sezónnou 'sennou nádchou', či už z dôvodu vrodenej atopie, alebo majú nadbytok histamínu z iného dôvodu.
 
mrkva
zeler
kivi
jablko
hruška
čerešňa
curry mix korenia
paradajka

Niekedy krížovo reaguje aj:
sója
banán
mango
granátové jablko
rôzne druhy orechov
korenie papriky, koriandru, rímskej rasce, anízu
obilniny a trávové semeno
latex


Ak máte skôr problém v trávení, než v dýchaní, zle môžu robiť najmä vysokohistamínové jedlá. Všeobecne sem patria tieto skupiny (podrobný zoznam emailom - ozvite sa!):


fermentované potraviny (kyslá kapusta, vyzreté tvrdé syry, ocot, pivo, víno...)
údeniny (klobásy, salámy...)
konzervované potraviny
všetko s glutamátom (E621 až E627, E631, E635)
staršie a viackrát ohrievané potraviny
prezreté a sušené ovocie
čokoláda 
orechy


Histamínová reakcia podobná alergii môže nastať u kohokoľvek, ak sa mu preplní tzv. “histamínové vedro”. 

Niekedy proste nevyrobíme dostatok látky na odbúranie inak užitočného histamínu.

Jednou z tých odbúravacích látok je enzým DAO (diaminooxidáza). Ak máme na sliznici čreva zápal a narušenú črevnú mikrobiotu, vyrobí sa nám menej DAO.  Napr. je známe, že výroba DAO enzýmu je blokovaná aj pri konzumácii stimulantov (najmä energetické drinky, čierny a zelený čaj, alkohol) .

Druhou látkou je enzým HNMT (histamín-N-metyltransferáza) a táto neutralizuje histamín pridaním metylovej skupiny. Okrem pečene, kde sa dejú i mnohé ďalšie metylácie a neutralizácie rôznych látok, sa HNMT nachádza i v obličkách a v epiteli pľúcnej priedušnice a v prieduškách. Ak máme v génoch polymorfizmus na výrobu HNMT či DAO, bude mať naše telo predpoklad vyrábať menej týchto enzýmov a teda sa nám histamín bude hromadiť. 

No dokonca i pri skvelej genetike si môžeme navodiť nedostatočnú výrobu oboch enzýmov! 

Na ich výrobu totiž potrebujeme jednak dostatok kofaktorov (minerálov, vitamínov) a jednak zdravú črevnú mikrobiotu. Na výrobu DAO potrebujeme vitamín B6 a C v dostatočných množstvách, zinok, meď a dokonca na enzým vplýva aj zdravý balanc estrogénu a progesterónu. Na výrobu HNMT potrebujeme mať dobrú hladinu DAO, zdravú mikroflóru, zdravé hladiny hormónov a fungujúci proces metylácie a dostatkom metylových skupín. V procese rozkladu histamínu hrá úlohu aj enzým MAO (monoamínoxidáza) a tento býva závislý okrem genetického nastavenia aj na dostatku B2 a železa a veľmi mu vadí dym, fajčenie, potraviny s vysokým tyramínom a niektoré lieky.



Histamín sa nahromadí bez ohľadu na to, o aký alergén ide. Toto sa nazýva INTOLERANCIA... Ide o netolerovanie látky na základe inom, ako imunitnom. Podobne, ako netolerovanie laktózy vzniká kvôli deficitu enzýmu (laktázy).

Nemusí teda ísť len o pravú alergiu, ale kvôli naplneniu histamínového vedra vie takýto stav akúkoľvek pravú alergiu zhoršiť. Intolerancia, na rozdiel od imunitnej reakcie (alergie - či už pravej IgE alebo skrytej IgG), sa dá čiastočne regulovať dodaním chýbajucej látky (enzýmu, alebo metylových skupín). 
Ak je dôvodom zvýšenia histamínu skutočný nedostatok DAO enzýmu, môže sa skúsiť brať v podobe doplnku. Ale vždy najviac pomáha, ak sa zároveň vyhýbame všetkému, čo zvyšuje histamín a pridáva do celkového “histamínového vedra” nášho tela. Okrem vysokohistamínových jedál ho zvyšuje stres, alebo aj všetko to, čo spôsobuje vznik a udržanie nadmernej priepustnosti čreva (ako napr. lepok a pesticídy, chronické zápaly, príliš veľa zlej kávy, či črevná dyzbióza).


Dobrou prevenciou (aspoň mesiac PRED peľovou sezónou) je podpora stabilizácie buniek, ktoré by inak uvoľnili nadmieru histamínu. A to platí či už pri reakcii typu alergie alebo intolerancie. Pomáha napríklad kombinácia terapeutických dávok Vitamín-C komplexu, kvercetínu, bromelaínu, horčíka, vitamínu D, esenciálnych protizápalových omega olejov a celkovej nízko-histamínovej stravy. Znamená to napríklad potrebu znížiť v tomto období vysokohistamínové jedlá, ako (inak zdravej) kyslej kapusty a iných fermentovaných alebo dlho skladovaných potravín (vína, piva, čokolády, konzerv, sardiniek a pod.).
 
 
Možno aj preto sa v histórii vytvorila tradícia dlhého jarného pôstu… V januári bolo zvykom jedávať viac mäsa a syrov, vrátane dobre odležaných a zaúdených (veľmi vysoký obsah histamínu!). Na jar začali ľudia pozorovať, že tieto potraviny nie sú najvhodnejšie, priam spôsobujú problémy s trávením alebo divné choroby, vyrážky a iné symptómy.  Mohlo to súvisieť práve s peľmi vo vzduchu - a breza, vŕba či jelša kvitnú približne pred sviatkami Veľkej noci. Je zaujímavé, že práve národy, kde tých briez rastie viac a kde býva menej dažďa (smer východ, Ukrajina a pod.), si zachovali tieto tradície pôstov najprísnejšie až dodnes!


ZDROJE

Allergopharma Cross-Reactive Allergens 7 Allerneg Calendar Patient Guide
https://www.mthfrsupport.com.au/hnmt-cofactors-and-inhibitors/